Xingo Publishing

Online pionier in de groeistuipen van het internet

Xingo Publishing

Xingo mag je zien als voorloper van Conflow – of toch in ieder geval deels. De overeenkomst is dat Jean-Pierre Joos van beide ondernemingen een van de oprichters is. Een deel van de kennis en ervaring die je via Conflow in kunt schakelen, is dus bij Xingo opgedaan. Daarom nemen we je graag eens mee in de expertise van deze Tilburgse uitgever van media in print en online.

Focus

Community building
Contentmarketing
E-commerce

A brave new world

Voor de oorsprong van Xingo moeten we terug naar het einde van de jaren 90. Het wereldwijde web was weliswaar niet nieuw meer, maar Google was slechts een onderzoeksproject van Stanford, en de beursgang van World Online lag nog voor ons; het internet stond pas in de kinderschoenen. In 1999 laten Jean-Pierre Joos en compagnon Hans Tebbens HIFI.NL registreren, een domeinnaam die opmerkelijk genoeg nog vrij was. 

Beiden zijn op dat moment al een paar jaar werkzaam bij WestBrabantNet. Vervolgens wordt ook Xingo Publishing opgericht en beginnen ze voor zichzelf. De potentie van het internet, en vooral van ‘online ondernemen’, lag helder voor ogen. A brave new world.

HIFI.NL: Online platform sinds 1999

HIFI.NL begon als startpagina; een verzamelplaats met vooral linkjes naar andere websites en doorplaatsingen vanuit tijdschriften. De high-end audiobranche was destijds simpelweg niet vertegenwoordigd online.

De persoonlijke passie voor het onderwerp was leidend voor het platform, met als missie het promoten van ‘de hifi’. Dat vertaalde zich in informatie voor iedereen geïnteresseerd in de hoogwaardige weergave van audio en video, ofwel de liefhebbers van muziek en film en de beste manier om beide af te spelen.

Dat ambassadeurschap begon op een zolderkamertje: naar nieuws struinen, en de gevestigde bladen doorspitten voor de beste items. Van daaruit volgde het zelf gaan halen van
nieuws – op shows en bij dealers en merken – en het uitbouwen van de redactie naar een groot (freelance) team en samenwerking met magazines.

 

Van 50.000 unieke bezoekers per maand begin 2002 groeide de website tot boven de 200.000 tien jaar later. Een bijzondere prestatie.

Groei van & door content

De startpagina werd een platform gericht op nieuws, achtergronden, reviews en een zo’n compleet mogelijk plaatje van fabrikanten, importeurs en speciaalzaken binnen de Benelux. Een belangrijk onderdeel werd de HiFind, een koopgids met relevante informatie over producten, distributeurs en verkoopkanalen. Deze ‘Gouden Gids’ bleek de sleutel naar adverteerders, want ieder merk wilde in dat overzicht vertegenwoordigd zijn.

Vanuit dat verdienmodel ontstonden er meer mogelijkheden. Xingo als organisatie werd verder geprofessionaliseerd. Achter de schermen werden redactie en commercie innovatief met elkaar verweven. Jean-Pierre liet namelijk niet alleen het CMS van de website, maar ook het CRM van de uitgeverij vanuit een aantal slimme specificaties op maat ontwerpen, en bij Xingo in eigen huis bouwen en doorontwikkelen. Dat zorgde niet alleen voor overzicht, maar ook voor een zeer inzichtelijke koppeling van content op de website enerzijds, en de afspraken met partners en adverteerders anderzijds.

Het resultaat was uniek, en een voorloper van huidige systemen voor e-commerce conversie-optimalisatie.

Adverteerders werden ondertussen zelf ook steeds meer onderwerp, dus er kwam behoefte aan een hoofdredacteur om het grensgebied tussen redactie en commercie te bewaken. Die hoofdredacteur was de eerste betaalde kracht.

Van 50.000 unieke bezoekers per maand begin 2002 groeide de website tot boven de 200.000 tien jaar later. De tweewekelijkse HiFi-zine nieuwsbrief bereikte 25.000 lezers. Xingo – inmiddels tevens uitgever van het online én papieren tijdschrift AV & Domotica en initiator van de SAVA Award, een online
hifi-award – groeide naar tien vaste (commerciële en redactionele) werknemers, en verschillende parttimers en freelance redacteuren.

Ook de kwaliteit van het beeldmateriaal nam toe. Er werden fotografen aan het platform verbonden, video’s werden gemaakt in hoge resolutie, en de HiFind werd uitgebreid met 360 graden-fotografie voor virtuele winkel- en fabrieksbezoeken. Xingo was niet langer ‘online’ uitgever, maar ook van papieren media, en werd bovendien een vaste aanwezigheid op alle belangrijke evenementen – zowel in de promotie als de (video)verslaggeving, inclusief een eigen stand. Het bedrijf kreeg een actieve rol in alle belangrijke A/V- en consumentenelektronicashows in binnen- en later ook buitenland – van lokale dealerevents en de VAD in Veldhoven tot High End München, IFA Berlijn en de CES in Las Vegas.

hifidelity-case-study

Multimediale duizendpoot

Xingo ontwikkelde door, positioneerde naast het online magazine ook webshop Hifidelity Discs, en voegde op het platform zelf nieuwe onderdelen toe. Dankzij de subsites MyHifi – waar lezers (nog altijd) vol enthousiasme hun sets delen – en de Tweedehandsafdeling – een marktplaats specifiek voor hifi – ontstond een community.

Ook werd het team versterkt: met Xingo-partner Erik Jansen, voormalig directeur van ‘alles online’ bij Free Record Shop. In 2009, terwijl printmedia in veel gevallen hun eerste stappen online nog moesten zetten, draaide Jean-Pierre en Erik het om en werd er nóg een papieren uitgave aan de publishing paraplu toegevoegd: de Hifidelity. Een luxe, periodiek te verschijnen magazine dat net als zijn digitale evenknie een eigen plekje veroverde. Een positie die het dankte aan zijn terugkerende filosofie – ‘if it’s worth doing, it’s worth doing well’ – van waaruit producten voor de langere termijn werden ontwikkeld. Niet voor niets bestaat Hifidelity als magazine nog steeds, in de vorm van Het Grote Jaarboek dat elke december het jaar afsluit.

Xingo richtte zich met HIFI.NL in de basis op muziek en film – maar dat eerste heeft altijd de grotere rol gehad. Om dat te onderschrijven werd Muziek.nl gelanceerd, een tweede online magazine met nieuws, reviews, interviews en concertverslagen. In een korte tijd werd ook Muziek.nl een gevestigde naam, om vervolgens door platenmaatschappij Universal overgenomen te worden. Die verkoop betekende voor het veelzijdige Xingo Publishing weer een nieuwe stap: de overname van FWD Magazine, het “HIFI.NL in print” van België.

Veranderende verdienmodellen

Centraal in de ontwikkeling van Xingo stond altijd
Jean-Pierre’s dynamische aanpassing aan veranderende verdienmodellen, gesteund door de succesvolle samenwerking met Erik. Van adverteerders naar een community met abonnees en een eigen event in het voorjaar van 2014, en terug naar een advertentiemodel waarbij het doorgewinterde team mag waken voor de scheidslijn tussen redactie en commercie. 

Xingo Publishing, het online magazine HIFI.NL, Hifidelity en zowel de print- als digitale uitgaven van FWD werden in 2014 overgenomen door Zhomer Media, dat HIFI.NL een aantal jaar later verkocht aan BVDO Media Exploitatie. In 2021 is het nog altijd het leidende A/V-platform voor muziekliefhebbers met een voorliefde voor een kwalitatief hoogwaardige en natuurgetrouwe weergave, en de grootste in zijn soort in de Benelux. 

jp

Jean-Pierre Joos

jp@conflow.nl

Cases. Nog meer mooie realisaties met onze klanten.