Domein-Registreren

Conflow als jouw interim marketing team

Domein-Registreren

Domein-Registreren is een relatief kleine speler in een markt vol sterke concurrenten. Als onderdeel van de Tilburgse onderneming Prezent is het bedrijf in de afgelopen 20 jaar gegroeid van een bureau voor webdesign tot een specialist in domeinregistratie, hosting en e-mailpakketten voor zo’n 15.000 klanten. Hoewel de groei in het aantal registraties wereldwijd over zijn hoogtepunt heen is, stond Conflow in het vreemde jaar 2020 mede aan de basis van een periode waarin tegen die ontwikkelingen in een stijgende lijn werd uitgezet – met dank aan een effectieve koerswijziging vanuit een nieuwe strategie.

Focus

Strategie & management
Conversie-optimalisatie
E-mailmarketing

Een kleinere speler

Tussen de bekendere concurrenten zoals Mijndomein, Yourhosting of Strato is Domein-Registreren zoals gezegd een kleinere speler. Je zal niet snel een poster van het bedrijf in een bushokje zien hangen, en stuntprijzen zijn eveneens geen onderdeel van de marketingstrategie. 

Wel wordt er sterk ingezet op de onderscheidende factor van de organisatie, namelijk de kwaliteit van de servicedesk en supportafdeling – een USP waar het bedrijf in de markt voor domeinregistraties zonder meer bekend om staat. 

MarCom: een visie voor de langere termijn​

Dat laatste was ook deels de boodschap in de opdracht aan Conflow. Daarnaast was er behoefte aan (en ruimte voor) een diepere samenwerking. In de basis werd een MarCom-planning ingezet vanuit de bekende knoppen waar we aan kunnen draaien, met e-mailmarketing als uitgangspunt. Maar voor een goede nieuwsbrief heb je goede content nodig, en voor goede content is een sterke website belangrijk. Al die onderdelen werden individueel aangepakt, steeds een laagje dieper. 

Vanaf de aanvang van de opdracht is een aantal zeer zichtbare stappen genomen. We hebben een nieuwe website gelanceerd, een nieuwe redactionele toon en stijl geïntroduceerd – met aandacht voor nieuws, achtergronden en vooral praktische 
tips –, en zijn gestart met het automatiseren van achterliggende processen. Het enorme klantenbestand vormt namelijk de absolute basis, waardoor er veel aandacht is besteed aan verbeteringen om hen beter van dienst te kunnen zijn. Hoe verlopen de processen aan de voorkant van de website? Wat kunnen we bereiken in de automatisering van de onderdelen aan de achterkant? Zijn de primaire supportsystemen efficiënt en up-to-date?

Conflow leverde een mooie prestatie: resultaten namen toe en het enthousiasme binnen het team is toegenomen, er wordt beter samengewerkt.

Michel de Vree

Directeur Domein-Registreren

Meetbare successen

Ook in de voor de buitenwacht minder zichtbare onderdelen is veel vooruitgang geboekt. In overleg met het management van Domein-Registreren zijn content- en projectmanagement gestructureerd, KPI’s bepaald, toekomstvisies opgesteld en tools en dashboards voor het meten en bijsturen van campagnes ingericht.

We schreven al dat daarbij tegen de trends in serieuze resultaten zijn geboekt. Dat geldt voor de concrete indicatoren – zoals hosting en domeinregistraties – én de meer marketinggerelateerde variabelen, waaronder webbezoek en bereik. Vanuit een krimpende markt met veel goede concurrenten is jezelf als een van de ‘grotere kleintjes’ staande houden een doel op zich, maar groei – inhoudelijk en
financieel – is een fijne plus. 

Ondersteuning van binnenuit​​

Concreet is er samen met de directie gekeken naar marketingstrategieën voor de korte en langere termijn, en naar de juiste manier om dat als adviserende buitenstaander van binnenuit de organisatie te vertalen naar een goede structuur, verbetering van de processen en een collectieve blik op de volgende fase. Rode draad daarin was een van de USP’s van Conflow zelf: het feit dat we als interim marketingteam ingezet kunnen worden. 

Diverse vakgebieden – van marketing strategen en digital marketeers tot webdesigners, webdevelopers, tekstschrijvers en SEO-experts – komen samen om opdrachten in te kunnen vullen. We benoemen daarbij expliciet ‘interim’, niet om de tijdelijke aard van zo’n opdracht te belichten, maar om aan te geven dat we onderdeel worden van de organisatie die we ondersteunen, en aan boord komen om dat echt samen in te vullen. 

Platter gezegd heb je als opdrachtgever de voordelen van een complete marketingclub aan boord – met alle denkbare specialismes, en voor de termijn waarop je daarover wenst te beschikken – zonder de nadelen van een permanente oplossing in de eigen organisatiestructuur. 

Vanuit Domein-Registreren kregen (en krijgen!) we alle ruimte om die rol van binnenuit op te kunnen pakken. We zijn namelijk geen toeleveranciers, maar teamspelers – onderstreept door het feit dat de samenwerking inderdaad nog altijd actueel is.

jp

Jean-Pierre Joos

jp@conflow.nl

Cases. Nog meer mooie realisaties met onze klanten.