D&D Audio

Conversie uit online presence

D&D Audio

D&D is importeur en distributeur van
high-end audioapparatuur: hoogwaardige producten voor de (betere) beleving van muziek en film.

Het bedrijf startte als agentschap van twee fraaie Nederlandse fabrikanten – Siltech en CrystalConnect – en het Duitse Clearaudio, maar in het weloverwogen merkenpakket vind je inmiddels ook namen als Astell&Kern (Zuid-Korea), Devialet (Frankrijk) en SME (Engeland). Om de online aanwezigheid te verhogen en daar ook effectief conversie en groei uit te halen, werd Conflow ingeschakeld als partner in marketing en communicatie.

Focus

Website-ontwikkeling
E-mailmarketing
Contentmarketing

De voorgeschiedenis

In de branche is Hennie Dolleman, oprichter en eigenaar van het in Vlaardingen gevestigde bedrijf, bekend als charmante en enthousiaste muziekliefhebber, als echte hifi-man én als altijd aanwezige bij dealerevenementen en lifestyle- en elektronicashows. 

Sinds 2008 kan hij zijn passie, ervaring en enthousiasme kwijt in D&D Audio. Om zijn marktpositie in Nederland en daarbuiten te verstevigen én uit te breiden, werd Conflow in 2018 ingeschakeld. Samen met Michel van den Berg vormen zij het gezicht van de D&D en zijn zij het voornaamste aanspreekpunt voor klanten en relaties.

Strategie en doelen

Zijn concrete vraagstuk, en daarmee de doelen voor Conflow, kunnen we puntsgewijs op een rij zetten. Niet alleen omdat een duidelijk doel overzicht schept, maar ook omdat deze onderdelen sindsdien met wederzijds plezier afgevinkt zijn: 

  • nieuw online platform met informatie en voorlichting;
  • verdere ondersteuning aan het bestaande dealernetwerk;
  • uitbreiding bij hifi-speciaalzaken in Nederland en België.

Samenwerken met Conflow is ook echt samen-werken: we hebben aan een half woord genoeg om snel tot resultaat te komen. Het is heel simpel: we zijn blij met Conflow.

Michel van den Berg

D&D Audio

Ontzorgen van de marketing

Om die doelen te kunnen bereiken, heeft Conflow een reeks effectieve middelen ingezet. De nieuwe en volledig in eigen huis ontwikkelde website staat daarin centraal, dus dat was tevens het startpunt. Veel meer dan een online Gouden Gids-vermelding met contactmogelijkheden was die website niet, dus daar werd een strategie voor geschreven en een contentplanning voor gemaakt, inclusief een publicatiekalender. 

De basis van de aanpak van Conflow kan omschreven worden als ontzorgen van de marketing. ‘Ontzorgen’ heeft soms een wat negatieve connotatie, maar in dezen betekent het niets meer dan met de klant in gesprek gaan, samen nadenken over de strategie en dat vervolgens namens hem uitvoeren. 

Marketing is in die zin heel waardevol om bij één partij te doen. Uit logistiek gemak, zogezegd, maar ook vanwege de onderlinge relatie. Je kunt dan veel beter inprikken op de tone of voice, de boodschap op de juiste manier voor het voetlicht brengen, en de juiste vertaalslag naar de doelgroep maken. Conflow is daarin partner, geen opdrachtnemer. We zijn een verlengstuk van de klant, om met korte lijntjes en vanuit een zorgvuldig ontwikkelde vertrouwensband gezamenlijk tot het beste te komen.

E-mailmarketing en online aanwezigheid

Het uitgangspunt van de website was een eigen platform met informatie over merken en producten, voorlichting over technieken en mogelijkheden, en een doorverwijzing naar de experts die je daar het beste bij kunnen helpen. Dat betekende onder meer een uitgebreid dealeroverzicht met informatie en contactgegevens van het volledige D&D-netwerk. Onderdeel daarvan is dat Conflow zelf communiceert met de partners van D&D (dealers en fabrikanten), dus B2B, maar ook naar de consument en (potentiële) klant die bij deze dealers over de vloer komt en/of deze merken koopt. De basis bestaat uit e-mailmarketing met inzet van periodieke nieuwsbrieven, klantcontact via social media-kanalen, en vaste redactionele onderdelen waar een externe tekstschrijver voor aangetrokken is.

Een concreet voorbeeld is een van de rubrieken op de website: D&D Dealervisits. Een middel om de eigen dealers in de schijnwerpers te zetten, maar ook om de actualiteiten te bespreken. Nieuwe producten en trends, wat speelt er in audioland, en hoe sluiten de merken daarop aan? De verhalen zijn op de website te vinden, maar worden ook opgepikt door de media in deze markt – waaronder HIFI.NL en het magazine Music Emotion.

Een partnerschap dat verder gaat

Het OGSM-model staat, in goed Nederlands, voor doelstelling, doelen, strategieën en maatregelen – of eigenlijk meetpunten. Het is een methode om te bepalen wat je bereiken, en vooral: hoe je dat gaat doen, en hoe je dat meetbaar kunt maken. In de aanpak bij D&D heeft dat zich geuit in meedenken met de visie van de organisatie en de vertaalslag maken naar concreet stappenplan, inclusief periodieke evaluatie. Denk daarbij onder meer aan een vertaling van de missie naar een actieplan, een marketingstrategie, en een contentkalender.

Conflow gaat graag verder gaat dan doelen en middelen alleen. Onze betrokkenheid en samenwerking heeft meer weg van volwaardige PR voor producten en diensten waar we zelf ook achter staan, omdat we onderdeel worden van het bedrijf. En daar heeft de klant profijt van. 

Het dealernetwerk groeide in korte tijd van 15 naar ruim 30 speciaalzaken, omzet en naamsbekendheid groeide mee, en de website heeft een unieke positie in een markt die voor bereik en conversie traditioneel sterk afhankelijk is van mediapartners. 

In 2022 is de volgende grote stap om de samenwerking verder uit te breiden. Dankzij het organische partnerschap en een realisatie van de originele doelen is er nu ruimte voor een langetermijnvisie, die we met veel plezier uit zullen voeren. Wordt vervolgd!

jp

Jean-Pierre Joos

jp@conflow.nl

Cases. Nog meer mooie realisaties met onze klanten.